lauantai 20. syyskuuta 2014

#nälkäpäivähaaste Day Three at 18: kolme päivää ja 45 egee

Nälkäpäiväkeräys on päättynyt. Kolme päivää. Kolme puuroaamiaista. 45 € Nälkäpäiväkeräykseen. Kiitos teille kaikki virtuaaliset ja IRL tukijoukot! Pistän homman nyt pakettiin taas vähän minttuteetä siemaillen.

Perusterve vankka ihminen ei normaaliolosuhteissa muutamasta pieniruokaisesta päivästä taivu eikä edes heilu. Tilanteen pitkittyessä varmasti taipuu. Kyllä nytkin jo reisilihas hieman vapisi jo polkupyörällä vintatessa. Mutta pikku päänsärkyä, vilutusta ja vatsan nipistelyä noteeraamatta ihmiskoe sujui varsin hyvin. Suosittelenko kaikille? No en, päättäkää itse haluatteko kokeilla.

Syömättömyys on tuntunut jopa näppärältä kiireisten ja pitkien Nälkäpäivätyöpäivien keskellä. Aikaa ei kulu syömiseen, ruoanlaittoon eikä eväiden värkkäämiseen. Eikä tarvitse miettiä miten eväät säilyvät koko päivän kun on on the run. Kaupassakaan ei tarvitse tuhrata aikaa.

Vatsa reagoi yllättävän paljon kun tuoksut ovat lupaavat, joku toinen syö tai silmiin osuu kivoja ruoka- tai karkkimainoksia. Murr murr esimerkiksi tänään kun päivän länsi-Uusimaa -kierroksen aikana piipahdettiin Fazerin tehtaanmyymälässä Karkkilassa. 

Ulkoiseen olemukseen muutama kaloriköyhä päivä ei vaikuttanut, vaikka kuvittelenkin farkkujen vähän löystyneen. Voi johtua lähes suolattomasta ruokavaliosta?

Yöunet eivät täysin menneet, mutta mieli vaelsi levottomana ja ruumis pyöri siinä völjyssä. Onko syynä testipäivien duuniasiat vai ihan pelkkä fysiikka, mutta voin kuvitella että pahassa tilanteessa immeisen unet varmasti kärsivät kun vatsa on tyhjä, ilma on kylmä ja mielessä pyörii ajatustaifuuni.

Kollegat vielä muistuttaa että on monta tapaa lahjoittaa vaikka lipaskeräys kaduilla on jo ohi. Laitan mun 45 egee katastrofirahastoon MobilePay numeroon 040 135 88 00 koska se on nopein ja helpoin tapa. Kokeile itse  www.mobilepay.fi
Rahaa säästyi ihan reippaasti. Kai. En kyllä edelleenkään tiedä oikeastaan paljonko mutta laitan nyt arvioksi vaikka 15 euroa per päivä. Koska ruokaa tuputettiin sieltä ja täältä niin säästöksi voidaan myös laskea jokunen kilo nakkeja, leipää ja omenoita jotka ovat vaan jostain ilmestyneet keittiöön. Hyvä homma.

#nälkäpäivähaaste -summa lähtee nyt MobilePayllä maailmalle tai naapuriin ja toivottavasti auttaa joskus jossain jonkun vähän eteenpäin

Koska palatte halusta tietää mitä aion syödä ensimmäiseksi niin raotan salaisuuksien verhoa sen verran, että kohta lautasella höyryää pikku munakas ja peräruuaksi omenapaistos. Herkut pitää vaan ensin valmistaa huoh.

Tarkoitus oli kyllä päivän päätteeksi piipahtaa pizzalla, mutta koska lompakko jäi aamulla kotiin niin se jäi vain hyväksi suunnitelmaksi.

perjantai 19. syyskuuta 2014

#nälkäpäivähaaste Day Two

Takana toinen päivä aamupuuron voimalla. Lähtö kotoa klo 6:20 ja paluu 20:30. Jatkuva toiminta pitää näläntunteen loitolla yllättävän tehokkaasti, eikä tuntemuksia juuri ole. Ja villakalsarit vilufiilikset. Syömättömyyden piikkin voinee laittaa kastematoa heikomman keskittymiskyvyn ja eräänlaisen laamautumisen. Hämäläinen hitaus potenssiin kaksi?


Eilen nakkeja. Tänään puuroa ja kassillinen Fazerin leipää. Miksi kaikki haluaa antaa ruokaa silloin kun ei syö? Viksumman kollegani Muusan sanoin: You only see what you want to see...

Tunnustus - söin yhden leipäpalan kun olin illalla Itiksen Prismassa maistattamassa Nälkäpäiväleipää, Tämä tapahtui vahingossa heti siinä alussa. Tuore leipä tuoksuu varsin hyvälle. Miltä se sitten tuntuu kun jollain on ruokaa eikä itsellä ole. Ainakin se että itsellä on eikä toisella ole, tuntuu vähän pahalta. Kolmen Sepän Nälkäpäiväkeräyskeskuksessa katselin romaanimuoria joka kerjäsi siinä vieressä.

Tämä blogahdus sisältää tuotesijoittelua. Olen niin helppo.

#nälkäpäivähaaste

torstai 18. syyskuuta 2014

#nälkäpäivähaaste Day One



Otan vähän minttuteetä ja summaan päivän tuntemukset. Aamupuuro maistui tavallista maukkaammalta, todennäköisesti ihan sen vuoksi että tiesi ettei muuta ole tulossa koko päivänä,

Karkkimainokset saivat aikaan orastavaa nipistelyä vatsassa jo aamupäivällä. Uskon, että tunne syntyi ihan ajatuksen voimalla. Lounasaikaan iski ennemminkin yksinäisyys ja vilutus (kyllä, luit ihan oikein), kuin nälkä, joka alkoi nipistellä päässä ja vatsassa varsinaisesti vasta ihan illalla. Vankka vartalo ei päivässä kärsi.

Onneksi Kampin keskuksen edessä uutuusnakkeja promonnut Atria tarjosi meille kilokaupalla nakkeja kotipakettiin keräysrupeaman päätteeksi. Pakastin kiittää.

Huomioikaa söpö pikku ystävä kuvan oikeassa alareunassa. Taitaa olla nakkia tarjolla.

Viluttaa. Kietoudun untuvaisiin vällyihin ja pientä lepoa. Entä jos vällyjä ei ole?

Stay tuned. #nälkäpäivähaaste jatkuu.

keskiviikko 17. syyskuuta 2014

#nälkäpäivähaaste: Mikä on homman nimi

Homman nimi on kolme päivää. Kolme puuroaamiaista. Ei muuta ruokaa. Säästyneet rahat Nälkäpäiväkeräykseen. Miksi?



Ajattelin kokeilla miltä nälkä tuntuu, Ihan vaan muutaman päivän eli äärirajoille ei todellakaan mennä, Nyt töissä on Nälkäpäiväkeräys meneillään, joten tämä tarkoittaa kiirettä yhdistettynä vähään ruokaan. Pystyykö parin päivän ihmiskokeella edes millisekunnin kokeilemaan miltä monesta ihmisestä tuntuu in real life loputtoman pitkiä aikoja? Kerron sitten. Ja koittakaa kestää, työkaverit.

Ajatus lähti siitä kun ihminen joutuu tien päälle, kodittomaksi tai muuta sellaista, niin yleensä ei ole ollenkaan ruokaa - jääkaappia, ruokakomeroa, lähiSiwaa, lounastuntia, kahvitaukoa, juomakelpoista vesijohtovettä, varmuutta elämästä?

Miltä se tuntuu, ihan fyysisesti,? Jätetään se henkinen puoli tällä kertaa. Entä oma mummon kokemus kun hän lähti evakkoon - oli vain musta hame, punainen villapusero ja muutaman päivän ikäinen iskä kääräistynä kainaloon. Ei siinä karjalanpiirakkaa munavoilla matkalla nakerreltu.

Tällaisten kohtaloiden määrä on tullut itselle aavistuksen verran tutummiksi viimeisen vuoden aikana kun olen ollut Punaisella Ristillä töissä - taifuuni pyyhkäisi Filippiinien yli, sota jyrää jalkoihinsa Syyriassa, Ukrainassa, Gazassa, tulvat huuhtoivat kodit ja ihmiset Balkanilla, Ebola jätti orpolapset selviytymään oman onnensa nojassa... you name it ja homma vaan jatkuu ympäri maapalloa. Katastrofitilanteiden hätäapu onkin aluksi aina vesi-, ruoka-, suoja- ja vessahuoltoa.

PS Nälkäpäivänä siis kerätään Punaisen Ristin katastrofirahastoon

#nälkäpäivähaaste