perjantai 10. toukokuuta 2013

В Петербурге 2012


Allegrolla Pietariin sunnuntaiaamuna 10.6.2012. 

Siirtymä Itämeren helmen rannoilta Nevan rannoille oli niin vauhdikas, ettei henki pysynyt ruumiin matkassa. Kolme ja puoli tuntia ei riitä orientoitumaan uuteen ympäristöön, ja matka sujui niin nopeasti muiden  kielikurssilaisten kanssa seurustellessa ettei ehtinyt edes kaivata matkasta jäänyttä SunnuntaiHesaria. Ryhmän ylimmäisenä junalippujenhaltijana muuten oli Taikuri Luttinen, jonka jotkut saattavat tuntea Pikku Kakkosesta tai Titi-nallen seikkailuista.




Seuraavan kahden viikon uusi majapaikka нобыя дома sijaitseen Vasilinsaarella lähes Helsingin lautan terminaalissa. Isäntäperhe on emäntä Natalijya Vasilievna on eläkkeellä oleva opettaja, jolla on 38-vuotias tytär, joka todennäkösesti asuu Norjassa – mutta voi olla ettei ihan näin olekaan... Natalia tarjosi teet, lohileivät ja syrnikit (joiden reseptiä olisin heti pyytänyt jos olisin osannut) ja homma lähti tästä liikkeelle. En ymmärrä juuri mitään, ja pystyn puhumaan minimaalisesti. Natalia ei taasen juurikaan puhu englantia. Outo tunne kahvitella hiljaisena, kun itselle luontevin tapa on jatkuva viihteellinen jorina. Jopa vähän ahdistavaa.

Tämä muutaman viikon itsekseen olo saattaa kasvattaa myös ihmisenä. Lähdin reippaasti tutkimaan ympäristöä, ulkona oli kiva kesäsää, jota pieni sade raikasti sopivasti. Välimatkat täällä Vasilin saarella ovat tosi pitkät, ja lähimetroasemalle kävelee reippaasti puolisen tuntia. Joten täytyy hankkia joku kätevä lippu jolla voi ajella bussilla ja metrolla tai muutoin yhdistellä eri kulkuneuvoja. Näin sunnuntaina liikenteessä oli myös pyöräilijöitä ja rullaluistelijoita – joten tällainenkin liikkuminen on täällä mahdollista. Hölkkääjiä bongasin myös useampia joten Juoksukoulu jatkuu täällä ollessa, tosin vähän supistetulla intensiteetillä. Auringon jälleen lämmittäessä päädyin rusketuksen toivossa oluselle Nevan rantapaattiin, ja valokuvaamaan erityisesti sukellusveneitä. Jännää kuinka yksikseen jännittää kovasti tilata drinkkiä ja käydä kulmakaupassa ostamassa vesipulloja.

Nyt suihkun ja Markon tekemien ihan parhaiden eväsleipien napostelun jälkeen laitan aamun tarvikkeet valmiiksi. Tai no, jotain sinne päin kun en enää esimerkiksi muista mitä tämä kotimajoitus maksaa, ja se pitäisi ruplina maksaa yliopistolla eli pumaska rahaa vain matkaan huomenissa. Sekä passi, passikuva ja leimattu probuska. Sitten vähän rentoa romaania ja unta.

Toivottavasti kahden viikon päästä jonkintasoinen kevyt rupattelu viihdyttää teepöydässä. Toivossa on hyvä elää ja huomenna nähdään Smolnassa miten opinnot lähtevät alkuun ja saadaan pitkästä aikaa opiskelijakortti kätöseen.
Smolna


Aamiainen – jota odotan mielenkiinnolla - on klo 8:15 ja sitten joskus emäntä tuuppaa trolleybussiin numero 11.